|
Sprawozdanie z przebiegu komputerowych badań wzroku
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1085 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Sprawozdanie z przebiegu komputerowych badań wzroku w systemie „WIDZĘ” w powiecie przeworskim.
W okresie od 15.11.2004 r. do 14.01.2005 r. prowadziłem przesiewowe komputerowe badania wzroku w ramach Powszechnego Systemu Diagnostyki Wad Widzenia „WIDZĘ” w wybranych szkołach podstawowych w powiecie przeworskim. W badaniach wzięło udział 315 uczniów klas I – III ze szkół podstawowych w Przeworsku, Sieniawie i Ubieszynie.
Komputerowe badania wzroku polegały na przeprowadzeniu testów optycznych na ekranie monitora: 1. badanie różnicowania kontrastu – umożliwiające wykrycie wad wzroku związanych z nieprawidłowym odbieraniem ostrości i kontrastowości obrazów. Obrazy były prezentowane w postaci kółek zawierających różnie ułożone linie o zmiennej kontrastowości. Zadaniem badanego dziecka było określenie kierunku w jakim ułożone były linie. 2. badanie widzenia barwnego – w celu wykrycia zaburzeń w rozpoznawaniu kolorów. Polegało na odczytywaniu przez dziecko cyfry (cyfr) ułożonej z różnobarwnych kółek i wpisaniu jej z klawiatury. Wyniki badań każdego dziecka były indywidualnie analizowane przez komputer i wyświetlane na ekranie monitora w postaci wykresu graficznego. Na podstawie ilości błędnych odpowiedzi udzielonych przez badanego, program określał wstępną diagnozę: dziecko ma kłopoty ze wzrokiem, bądź ich nie ma. W przypadku uzyskania wyniku wskazującego na występowanie zaburzenia widzenia, dziecko było proszone o wykonanie pełnego badania wzroku przez lekarza okulistę.
Podczas przeprowadzania testów różnicowania kontrastu dzieci dobrze radziły sobie ze spostrzeganiem i określaniem kierunku przebiegu linii, problemem było tylko właściwe nazwanie kierunku: w prawo, w lewo. Dotyczyło to zwłaszcza uczniów klas pierwszych. Aby ułatwić dzieciom to zadanie i jednocześnie mieć pewność co do rzetelności wyniku, proponowałem dzieciom skojarzenie określonego kierunku z jakimś dobrze im znanym przedmiotem znajdującym się po prawej, bądź lewej stronie monitora. Z kolei podczas testu widzenia barwnego dzieci dość często ulegały tzw. pierwszemu wrażeniu. Poproszone o skupienie wzroku i dokładne „wpatrzenie się” w ekran, w wielu przypadkach, po chwili koncentracji dostrzegały właściwe cyfry udzielając poprawnej odpowiedzi. W każdej ze szkół prowadziłem również w ramach konsultacji badania dla nauczycieli, omawiając przy tym zalety, cel i efekty przesiewowych badań wzroku. Dyrektorzy szkół i nauczyciele wykazywali duże zainteresowanie prowadzeniem tego typu badań i wyrażali nadzieję na ich kontynuację w kolejnych latach. Wyniki badań zapisane na dyskietce odesłałem – zgodnie z umową – do Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie.
Mariusz Jesiołowski Logopeda PPP w Przeworsku
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|